Wirtualna Polska Holding po kupnie Money.pl, Domodi i Homebook znowu wybrała się na zakupy. Za pieniądze z oferty publicznej stała się posiadaczem 100% udziałów w Grupie NextWeb Media. Kwota transakcji to 19,4 miliona złotych.
Wirtualna Polska kupiła Grupę NextWeb Media
Kolejne ważne wydarzenie na rynku przetasowań własnościowych i udziału w rynku internetowym. Wirtualna Polska zdecydowanie walczy o pozycję lidera, zbierając z rynku kolejne tytuły. Wczoraj WP Holding kupił 100% udziałów w Grupie NextWeb Media. Transakcja opiewa na kwotę 19,4 mln zł. Dodatkowo kwota ta może wzrosnąć o kolejne 20,9 mln zł.
NextWeb Media to sieć tytułów dookoła abczdrowie.pl, serwisy dla mam oraz ciekawostki z tematyki nowych technologii blomedia. Wydaje się jednak, że główna działalność to sieć reklamowa zrzeszająca blogerów piszących na różne life-stylowe tematyki. Nieaudytowane przychody grupy NextWeb Media (bez barterów) wyniosły w 2014 roku 6,8 mln zł, osiągnięto więc wycenę na poziomie 2,8 x przychody. Nie znalazłem niestety informacji o zyskach Grupy NextWeb Media.
Dobry zakup, dobry biznes
Na pewno należą się gratulacje dla Jakuba Zielińskiego, twórcy Grupy. Transakcja wydaje się świetnym biznesem dla NextWeb Media, szczególnie teraz, gdy mówi się, że reklamodawcy przenoszą budżety z blogów do youtuberów. Grupa zagwarantowała sobie również doskonałe warunki finansowe dalszego prowadzenia biznesu na następne 3 lata w postaci premii: 3,5 mln zł płatne w przypadku osiągnięcia przez NextWeb Media określonego zysku EBITDA za okres do końca czerwca 2016 roku oraz przy wzroście wartości biznesu grupy kapitałowej NextWeb Media o co najmniej 15 proc. kolejne 6,4 mln zł końcem 2016 r oraz 11 mln zł na koniec czerwca 2018. Przy zrealizowaniu założeń umowy przejęcia, Grupa powinna w 2018 roku generować ok. 10,3-11,8 mln przychodu rocznie.
Przejęcie jest na pewno korzystne dla WP i nie chodzi raczej o zdobyty ruch. W interesującej nas kategorii Nowe Technologie Grupa NextWeb Media w marcu była na 8 pozycji z zasięgiem 1,1 mln internautów, gdzie grupa techManiaK.pl znalazła się na pozycji 14. Interesujący jest na pewno potencjał jaki jest w rynku usług zdrowotno-medycznych. Zresztą Dyrektorem Departamentu Rozwoju Produktu WP jest od roku Adam Plona, ten sam, który przez ostatnie 4 lata jako Dyrektor rozwoju produktów w Nextweb ventures Sp. z o.o. był odpowiedzialny za rozwój przejętych właśnie przez WP tytułów. Najwyraźniej dobrze docenił i wycenił wartość tytułów nad którymi kiedyś pracował.
Warto zwrócić również uwagę, że WP kupiła niedawno także OpenFM – od GG Network S.A. i PolskaStacja.pl – od Polska Stacja s.c. oraz przejęła 51% udziałów w Domodi sp. z o.o.
Komunikat giełdowy Wirtualnej Polski
Wirtualna Polska Holding sfinalizowała zakup 100 proc. udziałów w Grupie NextWeb Media, wydawcy serwisów abcZdrowie.pl, Parenting.pl oraz twórcy platformy blogów Blomedia.pl. Tym samym pozyskała zarówno zespół specjalistów oraz unikatowy know-how, jak i znacząco rozwinęła swoją ofertę dla reklamodawców. Akwizycja istotnie wzmacnia pozycję Grupy WP w perspektywicznych kategoriach tematycznych „Zdrowie, medycyna” oraz „Dzieci, rodzina”.
NextWeb Media to jedna z dynamiczniej rozwijających się spółek mediowych w kraju, prowadząca działalność wydawniczą i reklamową opartą o autorskie rozwiązania content marketingowe, natywne formaty reklamowe oraz technologię Big Data.
Czołowymi produktami grupy są serwisy abcZdrowie.pl, jeden z najpopularniejszych portali zdrowotnych w Polsce oraz Parenting.pl, nowoczesny serwis przeznaczony dla rodziców. W skład Grupy wchodzi spółka Blomedia.pl, która prowadzi platformę content marketingu, skupiającą niezależnych, opiniotwórczych autorów. Ta sieć zrzesza łącznie 600 blogów w takich kategoriach tematycznych jak moda, kulinaria, nowe technologie, motoryzacja, podróże i parenting. Media spółki docierają do 4,6 mln realnych użytkowników, a uwzględniając blogi zrzeszone w Blomedia.pl szacunkowy zasięg wynosi 5,5 mln realnych użytkowników miesięcznie (Megapanel PBI/Gemius za marzec 2015). Cena zakupu za 100 proc. udziałów NextWeb Media to 19,4 mln zł. Ponadto struktura transakcji przewiduje płatność warunkową w kwocie 3,5 mln zł płatną po roku od nabycia oraz dodatkowe płatności typu earn-out płatne na przestrzeni trzech lat od nabycia.
Nie zwalniamy tempa. Tym razem inwestujemy w silne marki z segmentu zdrowego stylu życia, skupione wokół Grupy NextWeb Media. Traktując rynki zachodnie jako referencyjne, zdrowie jest dla nas jednym z kluczowych obszarów rozwoju biznesu z racji między innymi intensywnej migracji budżetów farmaceutycznych do Internetu. Z tego powodu, korzystając ze środków pozyskanych z giełdy, konsekwentnie realizujemy strategię budowania partnera pierwszego wyboru w najważniejszych kategoriach tematycznych. Wierzymy w rozwój działalności e-commerce polegającej na umawianiu wizyt i świadczeniu porad lekarskich przez Internet – mówi Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualnej Polski Holding. – Cieszymy się również na nowe talenty w naszej organizacji. Doceniamy dorobek i przedsiębiorczość zespołu prowadzonego przez Jakuba Zielińskiego.
Grupa NextWeb Media od początku dynamicznie rozwijała swoje usługi, skupiając się głównie na obszarach zdrowia i rodziny. W ramach abcZdrowie.pl funkcjonuje unikatowa na polskim rynku usługa zadawania bezpłatnych pytań do lekarzy przez pacjentów. Obecnie w projekt zaangażowanych jest 1500 lekarzy i specjalistów, którzy odpowiedzieli na ponad 385 000 pytań pacjentów. W portalu działa również jedno z największych forów o tematyce zdrowia i medycyny oraz ranking lekarzy i placówek medycznych. Parenting.pl charakteryzuje się natomiast aktywną społecznością rodziców, rozbudowanym forum poświęconym tematyce rozwoju i wychowania dziecka, katalogiem produktów i usług oraz rankingiem szpitali i poradni położniczych.
Zdrowie i medycyna to jeden z najmniej zagospodarowanych obszarów Internetu o bardzo dużym potencjale wzrostu wspieranym megatrendami związanymi ze starzeniem się społeczeństwa. Wydatki reklamowe ponoszone przez firmy farmaceutyczne na media online wzrosły w ubiegłym roku o ponad 110 proc. AbcZdrowie.pl to niewątpliwie najbardziej innowacyjny polski serwis w tematyce zdrowia, czerpiący z najlepszych światowych wzorców – mówi Grzegorz Czapski, Wiceprezes ds. Rozwoju Grupy Wirtualna Polska. – Oferowane przez NextWeb Media autorskie rozwiązania Big Data pozwalają na precyzyjne dotarcie z komunikatem marketingowym do grupy docelowej, co w połączeniu z przestrzenią reklamową Grupy WP tworzy unikatowe narzędzie dla marketerów. – dodaje.
Grupa Wirtualna Polska to nie tylko lider polskiego Internetu, ale najlepszy partner jakiego mógłby sobie wymarzyć każdy przedsiębiorca, świetnie rozumiejący media internetowe, posiadający fantastyczny zespół doświadczonych specjalistów, zaplecze technologiczne, kulturę biznesową i styl zarządzania jak w start-upie. Dzięki integracji z Grupą WP otwierają się dla nas olbrzymie możliwości do dalszego, dynamicznego rozwoju – mówi Jakub Zieliński, CEO i założyciel Grupy NextWeb Media.
Wraz z akwizycją Grupa Wirtualna Polska pozyskuje zespół specjalistów posiadających wieloletnie doświadczenie w rozwoju autorskich rozwiązań reklamowych. Na przestrzeni kilku lat spółka stworzyła jeden z najpopularniejszych na polskim rynku formatów reklamy natywnej Power Content oraz zaawansowane technologie wykorzystujące Big Data. Dzięki wysokiej skuteczności produktów reklamowych spółka jest w stanie efektywnie monetyzować powierzchnię reklamową. Dodatkowo specjalizuje się w dobrym dopasowaniu komunikatu marketingowego do precyzyjnie targetowanej grupy użytkowników, co pozwoliło grupie NextWeb Media na osiągnięcie ponad 70 proc. obecnych przychodów z tytułu reklamy natywnej oraz rozwiązań content marketingowych.
Zakup Grupy NextWeb Media jest już trzecią akwizycją zrealizowaną przez Wirtualną Polskę Holding ze środków pozyskanych z majowej oferty publicznej. Dwie pierwsze dotyczyły zakupu niezależnych internetowych platform radiowych: OpenFM oraz PolskaStacja.pl. Grupa WP konsekwentnie wzmacnia swój wzrost organiczny m.in. przez inwestycje w spółki świadczące usługi komplementarne do usług Grupy oraz w produkty uzupełniające jej portfolio. W 2014 roku spółka zainwestowała łącznie ponad 66 mln zł w zakup takich podmiotów jak Grupa Money.pl, serwisy e-commerce Domodi i Homebook oraz portal SportoweFakty.pl, realizując strategię jakościowych akwizycji wspierających osiąganie przez nią pozycji partnera pierwszego wyboru, naturalnego i głównego medium informacyjno-kulturalno-rozrywkowego w Polsce.
źródło: WP / blogoManiaK.pl
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.